fredag, mars 06, 2009

6:e mars - Waiting for the coconut to drop.

Solen skiner i Vancouver, jag tvattar sangklader. Kopte tacke, lakan och paslakan igar pa en second hand-butik, typ fralsningsarmen. Betalade ca 100:-. Inte illa tycker jag!

Haromkvallen var jag ute pa stan nar Kimberleigh ringde. Hon undrade om jag ville komma over pa vegetarisk sheperd's pie och sen folja med pa spelning, sa jag tog bussen till hennes hus. Val dar motte jag bla. ett australiensiskt par som skulle sova hos Kim den natten. Killen ar har i Vancouver for att jobba, medan hans tjej skulle tillbaks till Australien for att avsluta sin lakarutbildning. De sa att Vancouver paminner sjukt mycket om Melbourne, som de kommer fran, bara det att vadret ar annorlunda. Gatorna, manniskorna, allt paminde om Melbourne! Lite kul att veta, eftersom min kusin Johan ar i Melbourne. Nu vet jag ungefar hur han har det!
Well, vi at en sjukt god sheperd's pie och akte sen till Commercial Drive och Cafe' deux Soleils. Commercial drive paminner om Main street med alla sina barer, cafeer och butiker, men det ar aningen skitigare dar, fler uteliggare och mer kriminalitet. Gick runt och sokte jobb dar samma dag, fanns en del schyssta cafeer!
Pa stallet motte vi upp Manja, den tyska tjejen som jag delade vardagsrum med hos Kim. Vi satte oss vid ett bord och bestallde in ol. Tog inte lang tid innan vi blev pa lyset och fnittriga, hade skittrevligt med australiensarna. Men sa borjade den forsta artisten spela, och vi gjorde vart basta for att inte snacka igenom hela spelningen. Det gick inte sa bra... singer/songwriter-tjejen pa scen var duktig, men latarna lat likadant allihopa, sa Manja och jag forstog inte varfor vi skulle lyssna pa precis alla latarna?
En kille satte sej vid vart bord och vi horde att han sjong med i texterna. Halvfulla Manja fragade pa sin knaggliga engelska: "You know all zongs?" Han svarade att han var tjejens pojkvan, och vi markte pa hans tonfall att han tyckte alla skulle halla kaft och lyssna pa musiken. Suck... kunde inte sluta tanka pa mina kara vanner hemma i Sthlm (Monika, Julia, Elsa, mfl) som faktiskt KAN gora bra latar som man VILL lyssna pa! Ni borde komma hit, jag kan forsoka boka spelningar, det finns gott om stallen att spela pa!!
Efter ett tag slutade tjejen antligen spela, och jag och Manja skalade for det. Men sa kom nasta artist upp pa scenen, han ungefar lika trakig, och jag kande att jag borde lamna stallet, 'out of respect'. Haha!
Tog bussen hem och hittade Tom utslagen pa soffan. Han hade jobbat hela dan, gatt upp innan klockan 6.

Juste, nar jag kakade middag hos Kim pa kvallen bad jag att fa titta pa hennes cykel. Hon hade tidigare namnt att hon ville salja den, sa jag provkorde den lite. Den ar sjukt stadig, ser ut som en cykel man tar med sej upp i bergen, men Kim sa att den ar perfekt for stadscykling. Hennes kompis Kyle kikade pa den ocksa, mest for att saga vad den var vard da varken Kim eller jag kan forhandla. Han sa att den nog kostade $300 ny, men att jag inte borde betala mer an $100 for den. Kim sa att hon till och med tyckte det lat mycket (yippee) och sa att hon kunde ta $75. Jag slog till, sa nu har jag en cykel! Eller, inte an, ska aka och hamta den idag tror jag... ska nog mala den ocksa, har for mej att den lyser i massa sportiga farger. =)

Dromde haromnatten att jag gick in pa ett cafe for att soka jobb. Killen bakom disken sa "Du, det ar kort... du kommer aldrig fa ett jobb i Vancouver, alla soker jobb men de ar alla upptagna."
OCh inatt dromde jag att en kinesisk man ringde mej. "You look fo job? I have job, fife dolla hour. Wensdee, fridee, satudee. Fife dolla." Dromde att jag fick panik, hade ingen aning om varifran han ringde, kunde inte minnas att jag gett mitt CV till nan kines. Fasade for att ta ett jobb for 5 dollar i timmen, men att jag formodligen var tvungen da jag var desperat...
Inte sa kul att vakna efter de drommarna, sa de senaste dagarna har jag varit lite nere. Jag vet ju att de formodligen saknar relevans, men jag vill verkligen ha ett jobb snart!
Vet ocksa hur latt det ar att fastna i daliga tankar, sa ska forsoka rycka upp mej och tanka positivt. Jag ar atminstone arbetslos i en ny stad och far se nya saker varje dag!

Langtar hem en aning ibland, men trivs fortfarande bra har. Fick dock tyvarr reda pa att Cole och Dan inte kommer bo har i sommar, da de ar brandman och stationerade norrut nanstans for att kunna rycka ut vid skogsbrander. Det betyder att jag och Tom antingen maste hitta nya roomies, eller hitta nan annanstans att bo. Well, det ar i sommar det, inget jag maste tanka pa nu...
Jag tycker att Monika borde komma hit och bo med oss! Det finns ett rum ledigt i kallaren, det finns en replokal 5 minuter harifran, det finns en massa stallen hon kan upptrada pa! Komsi komsi, once in a lifetime opportunity!! =D

Na, nu ska jag steka mina dagliga agg, ge mej ut pa stan, hamta min cykel och kanske dricka nagra ol ikvall.

Hej pa er!

Inga kommentarer: